Kameror och trafik
Kom och tänka på en annan grej nästan direkt efter att jag postat det andra inlägget, där kameror verkligen gör eller kan göra nytta är ju i trafiken. Hastighetskameror är ett sådant exempel, det får folk att tänka lite mer på farthållning och trafiken runtomkring, man blir helt enkelt mer uppmärksam. Sedan är det även vettigt med kameror i tätbefolkade städer för att ta ut någon avgift. Visst blir det surt för förortsbefolkningen som varje dag behöver betala avgift för att komma in till stan, men det syns väl ändå ganska tydliga skillnader i Stockholm där ett av världens mest avancerade system har testats. Läste i Ny Teknik för några månader sedan att storstäder som Dallas har visat intresse för liknande system. Förhoppningsvis väljer folk kollektivtrafiken istället för bilen när de på olika sätt straffas. Höga parkeringskostnader och hög bensinskatt verkar ju iallafall inte få folk att sluta åka bil till jobbet, men jag tror att folk i någon mån har ett tak för hur mycket en resa får kosta. Jag minns exempelvis när bensinen gick över 10kronors-gränsen, det kändes helt fruktansvärt. Jag tyckte inte det va värt att åka runt på min moppe som jag hade då. Nu när det har varit över 10 ett tag kanske man tänker 15 istället, men hur beroende är människor? hur mycket kan man tänka sig att betala? Kommer ett liknande system som finns i stockholm att hjälpa trafikkaoset i Göteborg?
Kom och tänka på en annan grej nästan direkt efter att jag postat det andra inlägget, där kameror verkligen gör eller kan göra nytta är ju i trafiken. Hastighetskameror är ett sådant exempel, det får folk att tänka lite mer på farthållning och trafiken runtomkring, man blir helt enkelt mer uppmärksam. Sedan är det även vettigt med kameror i tätbefolkade städer för att ta ut någon avgift. Visst blir det surt för förortsbefolkningen som varje dag behöver betala avgift för att komma in till stan, men det syns väl ändå ganska tydliga skillnader i Stockholm där ett av världens mest avancerade system har testats. Läste i Ny Teknik för några månader sedan att storstäder som Dallas har visat intresse för liknande system. Förhoppningsvis väljer folk kollektivtrafiken istället för bilen när de på olika sätt straffas. Höga parkeringskostnader och hög bensinskatt verkar ju iallafall inte få folk att sluta åka bil till jobbet, men jag tror att folk i någon mån har ett tak för hur mycket en resa får kosta. Jag minns exempelvis när bensinen gick över 10kronors-gränsen, det kändes helt fruktansvärt. Jag tyckte inte det va värt att åka runt på min moppe som jag hade då. Nu när det har varit över 10 ett tag kanske man tänker 15 istället, men hur beroende är människor? hur mycket kan man tänka sig att betala? Kommer ett liknande system som finns i stockholm att hjälpa trafikkaoset i Göteborg?
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home